Založ si blog

Sa mi paci

Prestalo snezit, ved uz aj stacilo – bolo tam toho bohato cez 2 metre. Na povalu som siel spat, akoby ani nebola na poschodi. A chatar musel odhadzat sneh od okien aby z nich videl. Ked som siel dnu, okna som mal pri mojich kolenach a do dveri som sa zohybal ako to vidime v starych ciernobielych filmoch. Bolo uprostred pracovneho tyzdna a predsa tam bolo plno. Akoby bolo stale viac a viac ludi utekajucich z civilizacie prec, hore – tam do hor. Vsetci ti neprisli lanovkou, tam sa lanovkou nechodi. Poctive slapanie, s baglom na chrbte, v preslapanom snehu. Kto bol ten prvy, kto robil stopu? A preco?

 

Slnko vychadzalo spoza Choca a ten vyhod bol krasny. Fatransky krivan bol najpr ruzovy, potom zacal oranzoviet a ako ho zacalo slnko zalievat svojimi vychadzajucimi lucmi, majestatny zasnezeny vrchol sa staval ozajstnou dominantnou. A lakadlom tiez. Uz v noci bol krasny, hviezdy a svit mesiaca na bezoblacnej nocnej oblohe ho zalievali svojim jasom a davali tusit celu tu nadheru.

 

Bol som hore dvakrat. Dvakrat na Krivani a dvakrat na Chlebe. Pretoze prach bol uzasny, pretoze bola blankytova obloha, pretoze bolo zhora dovidiet az na Inovec, Tatry, Kysuce a do Polska, pretoze teple slnko ma zohrievalo ked studeny vietor pripomenul ze pani Zima tu stale vladne. Proste preto, lebo toto a takto to milujem. Ked sedim hore, pozeram na tento svet, horalku zapijam cajom z termosky a nechavam mysel plavat kade chce, vtedy mi vela veci tam „zdola“ pride malichernych, zbytocnych a marnotratnych.

 

A preto sa mi paci aj toto. Naco bombasticke veci a velke plany, vznesene institucie a obrovsky uspech? Preco radsej nie nepatrne, neviditelne sily a vztahy co funguju medzi ludmi – hoc i nepoznanymi – rozliezajucimi sa ako vlasocnice vody v skale, ktore – ak im je dopriaty cas – rozkmasu aj tie najmajestatnejsie monumenty nasej pychy…? Ved svetska slava = polna trava.

 

Oplati sa tam vyjst. Poctive slapanie je ocistec a tam hore, to je raj.

A pritom v nebo a peklo neverim 🙂

Na zaciatku prazdnin.

01.07.2012

Neviem, ci ste niekedy zazili takyto den. Dnes som sa narodil. Teda pred zopar rokmi dnes. A dnes mi zomrel stary otec. Pred zopar hodinami, dnes. Asi nebudem oslavovat, hoci veci su nakupene. Mal som ho rad a hlavne ked som bol maly tak som tam travieval vela casu – prazdniny, vikendy… skratka pravy dedko a babka. Bol taka typicka stara generacia – moc nerozumel dnesnemu svetu, sucasnym [...]

Ak sa pýtaš „prečo? “ tak to nikdy nepochopíš.

28.03.2012

Vratil som sa zhora a ako vzdy, ked som stastlivo dole, tak mam plnu hlavu zazitkov a je tazke ma zastavit rozpravat. A ked som sa konecne zastavil – no trvalo to hodnu chvilku – tak sa ma opytali: a preco tam hore vobec stale chodis a takto riskujes? Prave som zlyzoval Vysoku. Tu Vysoku, co je asi 100 metrov nizsia nez Gerlach, tu Vysoku co ma nadherny dvojvrchol – [...]

Bol som hore ked zacinalo horiet.

27.03.2012

Pripomenulo mi to Fulghuma – „uz horela ked som si do nej lihal“. Bolo uplne presne 12:00 ked som sa hore pozrel na hodinky. Vsetko dokola som mal pod rukou, a to uplne doslova. Kriz na vrchu som pobozkal a sefovi ‚tam hore‘ podakoval. Nielen za pekne pocasie, modru oblohu a pevny sneh, ale hlavne za krasny zazitok. Za 4 ‚budies‘ ktorych som cestou [...]

šimkovičová

Šimkovičová kritizuje slovenské umenie na Bienále v Benátkach: Nerobte hanbu kultúre už aj v zahraničí

19.04.2024 19:30

Ide o reakciu na prítomnosť bývalej ministerky kultúry Silvie Hroncovej na Bienále v Benátkach. Súčasťou vernisáže bol aj protest zástupcov kultúrnej obce.

Andrej Babiš, Monika Babišová

Šokujúci rozchod po 30 rokoch. Babiš s manželkou Monikou oznámili koniec vzťahu

19.04.2024 18:06

Ubezpečili, že ich rodinné väzby zostanú aj kvôli deťom pevné.

kravy

Kmeň vtáčej chrípky H5N1 detegovali aj v kravskom mlieku, upozornila WHO

19.04.2024 17:46

Nateraz nie je známe, ako dlho môže vírus v mlieku prežiť.

SR Požiar Osada Stropkov Situácia Mimoriadna POX

Polícia začala v súvislosti s požiarom v Stropkove trestné stíhanie

19.04.2024 17:17

Po požiari, ktorý zničil deväť obydlí, ostalo bez strechy nad hlavou 49 tamojších obyvateľov, z nich 29 detí.

blsny

Aj tie najkrajsie veci raz zovsedneju. Ale neznamena to, ze prestali byt krasnymi. A hlupak ten, co tomu prestane verit.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 4
Celková čítanosť: 7833x
Priemerná čítanosť článkov: 1958x

Autor blogu

Kategórie

Odkazy