Založ si blog

Ak sa pýtaš „prečo? “ tak to nikdy nepochopíš.

Vratil som sa zhora a ako vzdy, ked som stastlivo dole, tak mam plnu hlavu zazitkov a je tazke ma zastavit rozpravat. A ked som sa konecne zastavil – no trvalo to hodnu chvilku – tak sa ma opytali: a preco tam hore vobec stale chodis a takto riskujes?

 

Prave som zlyzoval Vysoku. Tu Vysoku, co je asi 100 metrov nizsia nez Gerlach, tu Vysoku co ma nadherny dvojvrchol – hovori sa ze asi najkrajsi stit v Tatrach. Zapalisto som rozpraval o tom, aky bol zhora nadherny vyhlad, ako sa slapalo hore lievikovitym vysnezenym zlabom, ako som si nezobral cakan a zisiel by sa, s ohnom v ociach som hovoril o zjazde a skakanych oblukoch navrchu … a potom som to dostal. Bum! Rana medzi oci – jednoducha otazka: „preco tam chodis, preco takto riskujes?“ Odpoved som mal na jazyku – ved predsa vsetky tie krasne zazitky, pohlady na krajinu, odputanie sa od pretvarky a false v dennodennom svete, ved predsa preto, lebo tam sa pocitaju nie slova ale ciny, tam je miesto na skutky a nalezitu odmenu, predsa tam ak to neodmakas tak to to ‚neukecas‘. A nakoniec pre tie endorfiny, ktore pridu ked sa urobi posledny krok na vrchol a konecne sa pozriem na celu tu nadheru. Dlhe doliny, zasnezene plesa, strme zrazy a zlaby … a tolko dalsich prilezitosti na dalsi vyslap. Skutocne to vsak robim  ‚kvoli tomuto‘?

 

Je tazke, ba az nemozne niekomu, kto to nerobi vysvetlit preco to robim. Preco sa dobrovolne vystavujem takemu riziku, preco sa dobrovolne obcas aj bojim (ano, obcas mi zatrnie ci sa to so mnou nestiahhne dolu), preco je zabava dychcat ako kon, vlacit lyze na batohu a nevladat urobit viac ako 30-40 suvislych krokov. Preco mi nevadi, ze fuka a je -10C a aj tak sa budem 2-3 hodiny plahocit hore. A preco je tych, ktori su ochotni toto zas a znova podstupovat, preco je ich z roka na rok viac? Adrenalin? Pocit neschopnosti alebo malej sebarealizacie kompenzovany takymto ‚vykonom‘?

 

Fakt sa to vysvetluje tazko. A asi je v tom z kazdeho rozku trosku. Faktom vsak je, ze ked sa nas stretne hore viac, vzdy sa navzajom pozdravime. Hoc sa aj nepozname, casto prehodime zopar viet, obcas sa staneme spolocnymi suputnikmi na tom-ktorom vylete. Viem, ze ked by sa niekto ‚zosypal‘ tak mu ostatni pomozeme. A radi sa jeden druheho hore ponukneme, ak niekto nema caj, alebo cokoladu. Myslim, ze castokrat je tam hore teplejsie, tak ludsky teplejsie, nez dole, v civilizacii…. alebo sa aspon nadejam, ze je 🙂

Kto neznamy vas naposledy na ulici pozdravil? Kto neznamy vam naposledy v nejakej rade ponukol jablko zo svojeho? A kedy naposledy ste sa necitili sami medzi neznamymi ludmi? Ja naposledy na Vysokej, predtym na Prednom Solisku, na Polskom hrebeni, na Slavkaci, vo Filmarskom zlabe, v Sedielku a vsade tam, kde chodievam slapat. A nevadi mi, ze to obcas – to ked nevladzem – aj boli. Pretoze to co najdem hore, tam dole uz davnejsie zmizlo.

Na zaciatku prazdnin.

01.07.2012

Neviem, ci ste niekedy zazili takyto den. Dnes som sa narodil. Teda pred zopar rokmi dnes. A dnes mi zomrel stary otec. Pred zopar hodinami, dnes. Asi nebudem oslavovat, hoci veci su nakupene. Mal som ho rad a hlavne ked som bol maly tak som tam travieval vela casu – prazdniny, vikendy… skratka pravy dedko a babka. Bol taka typicka stara generacia – moc nerozumel dnesnemu svetu, sucasnym [...]

Bol som hore ked zacinalo horiet.

27.03.2012

Pripomenulo mi to Fulghuma – „uz horela ked som si do nej lihal“. Bolo uplne presne 12:00 ked som sa hore pozrel na hodinky. Vsetko dokola som mal pod rukou, a to uplne doslova. Kriz na vrchu som pobozkal a sefovi ‚tam hore‘ podakoval. Nielen za pekne pocasie, modru oblohu a pevny sneh, ale hlavne za krasny zazitok. Za 4 ‚budies‘ ktorych som cestou [...]

Sa mi paci

31.01.2012

Prestalo snezit, ved uz aj stacilo – bolo tam toho bohato cez 2 metre. Na povalu som siel spat, akoby ani nebola na poschodi. A chatar musel odhadzat sneh od okien aby z nich videl. Ked som siel dnu, okna som mal pri mojich kolenach a do dveri som sa zohybal ako to vidime v starych ciernobielych filmoch. Bolo uprostred pracovneho tyzdna a predsa tam bolo plno. Akoby bolo stale viac a viac [...]

Nehoda, ilustračná, sklo

Autobus s desiatkami cestujúcich sa prevrátil na nemeckej diaľnici

29.03.2024 06:38

Autobus s približne 60 cestujúcimi havaroval vo štvrtok večer na diaľnici v západnom Nemecku, zranenia utrpelo najmenej 22 ľudí, informovala DPA.

libanon, hizballáh

Pri izraelských úderoch pri Halabe zomrelo 36 sýrskych vojakov

29.03.2024 06:27

Pri izraelských úderoch namierených na oblasť neďaleko Halabu (Aleppa) na severe Sýrie zahynulo podľa agentúry AFP najmenej 36 sýrskych vojakov.

Jaroslav Slašťan, Zásahový tím pre medveďa hnedého

Nebol to hon na čarodejnice. Medvedica v Mikuláši bola skutočným rizikom, hovorí šéf zásahového tímu

29.03.2024 06:00

K ľuďom sa samica, ktorá útočila v metropole Liptova, približovala pravidelne. Tvrdia to členovia zásahového tímu. Pri jej monitorovaní použili špičkové drony.

Babiš, Pavel

Politológ: Pavel asi Korčoka nepodporí, Babiš chváli Pellegriniho, ale cieli na vlastných voličov

29.03.2024 06:00

Ako vyzerajú vzťahy Česka a Slovenska pred prezidentskými voľbami? Pre Pravdu to vysvetlil český politológ Josef Mlejnek.

blsny

Aj tie najkrajsie veci raz zovsedneju. Ale neznamena to, ze prestali byt krasnymi. A hlupak ten, co tomu prestane verit.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 4
Celková čítanosť: 7825x
Priemerná čítanosť článkov: 1956x

Autor blogu

Kategórie

Odkazy